ارزیابی کیفی توصیفی
ارزیابی کیفی توصیفی بهترین و most نمونههای موجود در محیط آموزشی را دانلود میکند در واقع بهترین مثال توسعه ارزیابی کیفی کیفی است که توسط مرکز دانلودبرای تحقیقات فایل آموزشی توسعه داده میشود. شما میتوانید ارزیابی کیفی را ازاین سایت کسب کنید.
مشاهده و تقلید در ارزیابی کیفی کیفی در این سطح، دانشآموز رفتار و رفتار مربی یامربی خود را مشاهده میکند و، از طریق راهنمایی و راهنمایی خود، سعی میکندهمان کار و عمل را انجام دهد. این کار مانند نوشتن از یک فیلمنامه و یا کشیدن یکنقاشی از "قالب نمونه" یا "تقلید" حرکات ورزشی و…. است.
پیادهسازی مستقل در ارزیابی کیفی کیفی در این سطح، گیرنده با کاهش وابستگیخود به معلم یا مربی، سعی میکند رفتار خود را انجام دهد یا به فرد عمل کند، مانند"تمرینکردن" خط و نقاشی یا "تکرار" حرکات sport’s. اما بدون کمک معلم و مربی،it’s مثل شنا کردن استخر بدون کمک مربی او.
دقت عملیاتی در ارزیابی کیفی توصیفی در این سطح، یادگیرنده تلاش میکند تا کار را با "دقت" و سرعت انجام دهد و به عبارت دیگر، او تلاش میکند تا فعالیت را کنترلکرده و اشتباهات را به حداقل برساند. مانند دقت بیشتر "مخلوط کردن" غذا در حینپخت و "مشاهده ایمنی" در استفاده از گاز یا فر و در نهایت به دست آوردن "تحتکنترل شما".
هماهنگی حرکات در ارزیابی کیفی کیفی در این سطح، یاد گیرنده میتواند وظایفمتعددی را به طور همزمان و هماهنگ انجام دهد. به عنوان مثال، در "رانندگی"توانایی هماهنگ کردن ترمزها، گاز، کلاچ و لوازم فرمان "هنگام شنا کردن در ارزیابیکیفی کیفی در این مرحله، فرد به سطح" تسلط "و" مهارت "رسیدهاست و" به طور خودکار " فعالیت یا رفتار مورد نظر، مانند مهارت رانندگی یا نواختن موسیقی را انجاممیدهد.
یک نکته مهم در ارزیابی توصیفی کیفی باید ذکر شود که سه حوزه شناختی, عاطفی وروانشناسی نمیتواند از یکدیگر جدا شوند, و آنها کاملاً مستقل از یکدیگر هستندزیرا در بسیاری از موارد این مناطق به هم متصل و مرتبط هستند. به عنوان مثال,هنگامی که یک موسیقیدان کنترل تسلط بر بازی (حالت ذهنی حرکت) را بدست آورد,که هم عاطفی و هم عاطفی است و هم به عنوان یادداشتهای موزیکال (حوزههایشناختی) آنچه که توسط رفتار ورودی مورد نیاز است این است که دانش آموزان بایدقبل از یاد گرفتن اینکه چه درسی جدید است بدانند. به عبارت دیگر, دانش آموزانباید یاد بگیرند که دانش یا مهارت لازم برای یادگیری قبل از آموزش درسهای جدیدخود را یاد بگیرند تا بتوانند درسهای جدید یاد بگیرند. آزمون ورودی در ارزیابیکیفی کیفی با بررسی رفتار داخلی (شفاهی, نوشتاری و ماهر), میتواند مشاهده شودکه دانش آموزان تا چه حد از دانش لازم آگاه هستند. معلم همچنین یاد خواهدگرفت که چگونه این آموزش را به عبارت دیگر, به عبارت دیگر آغاز کند. ابتدایآموزش و پرورش کجا است?
به عبارت دیگر، تعیین رفتار ورودی ضروری است، اما نه به اندازهای که رفتار ورودی"نیازها" را به جای "هستهای" تعیین میکند. در غیر اینصورت، سطح دستیابی بهاهداف از درس جدید تا زمانی محقق نخواهد شد که دانش و پیشنیازها تحققیابند.
روش تدریس در روش کیفی ارزشیابی توصیفی, مجموعهای از معیارهایی است کهمعلم برای ارائه درس و با هدف دستیابی به اهداف آموزشی مطلوب از آن استفادهمیکند. از این رو انتخاب روش تدریس مناسب یکی از مهمترین ویژگیهایبرنامهدرسی است, زیرا روش تدریس مدرس و فعالیتهای دانشآموز در حین ارائهدرس در فرآیند یاددهی - یادگیری است. بنابراین معلمان بیشتر با انواع روشهایتدریس آشنا هستند, انتخاب مناسبترین روش براساس موضوع, محتوا, هدفآموزشی, ویژگیها و موقعیتهای مختلف موفقتر هستند و فرآیند یادگیری موثرترخواهد بود و فرآیند یادگیری عمیقتر خواهد بود.
به طور کلی روشهای تدریس میتوانند از دیدگاههای مختلفی طبقهبندی شوند کهمهمترین آنها عبارتند از: روشهای قدیمی - تاریخی (سنتی), مانند روش سقراطی وروش مدرسه - مدرسه, و روشهای جدید و جدید. - معلم محور و دانشآموز محور.روشهای فعال و غیرفعال. روشهای مستقیم و غیرمستقیم مستقیم. روشهایتعاملی و غیر تعاملی روشهای یاددهی - مساله محور - مساله - روشهای آموزشانفرادی (روش ترکیبی یا ترکیبی)..
مهارت روشها و تکنیکهای تدریس در ارزشیابی توصیفی از مقولههای مختلف,مهمترین روشهای تدریس عبارتند از: روش سخنرانی در ارزشیابی توصیفی: اینروش یکی از رایجترین روشهای تدریس است. در این روش, معلم محتوای خود را به صورت کلامی به دانشجویانش توضیح میدهد. بنابراین, این جنبه کلامی را دارد. لازمبه ذکر است که استفاده از روش سنتی برای روش سخنرانی دلیل تاریخ تاریخیاستفاده از این روش است. این روش اثربخشی خود را امروز از دست دادهاست. زیرااکنون, استاد, علاوه بر استفاده از روشهای دیگر, باید بخشی شفاهی و شفاهی ازمحتوای خود را فراهم آورد. تسهیل و تسریع یادگیری فرآیند یادگیری.
مهمترین گامها در روش سخنرانی عبارتند از: الف) بخش مقدماتی (بیان موضوع وهدف); ب) بخش میانی (ارائه درس); ب) بخش نهایی (نتیجهگیری و نتیجهگیری)بخش نهایی (نتیجهگیری و نتیجهگیری) بخش نهایی (نتیجهگیری و نتیجهگیری).مهمترین گامهای پرسش و پاسخ عبارت است از: الف) تعیین موضوع و هدف; ب)ایجاد فرصت تفکر و هدایت دانش آموزان جهت پاسخ به سوالات; د) نتیجهگیری.
روش نمایش در ارزشیابی توصیفی کمی در تکنیک معلم, معلم سعی میکند بااستفاده از تصاویر, ویدئو, اسلاید, یا استفاده از تجهیزات مورد نیاز, مفاهیم یامهارتهای خود را به دانش آموزان منتقل کند. این روش برای دروس علوم تجربیهم فنی و هم حرفهای و هم علمی کاربردی است.
این رویکرد بر مشاهده و مشاهده تاکید دارد و دانش آموزان با مشاهده و دیدنمفاهیم یا مهارتها, یا روش مناسب انجام کار, میآموزند. مهمترین گامها در روشارائه عبارتند از: الف) تهیه تجهیزات مورد نیاز (نمایش) با توصیف مورد نیاز; ج -ارزیابی و ارزیابی انتقال مفاهیم یا یادگیری مهارتهای مورد نظر فراگیران.
روش برتری علمی در ارزشیابی توصیفی کیفی یک سفر دانشگاهی یا آزمایشی برایرفع برخی از اهداف آموزشی محیطهای غیر کلاسی طراحی و اجرا شدهاست. مانندبازدید از موزهها, نمایشگاهها, کارخانهها, مزارع, جنگلها, رودخانهها, کوهها,شهرهای مختلف (یا محلههای مختلف یک شهر), بازدید از جنگلها و غیره… در همهآنها, دانشآموز از مشاهدات خود استفاده میکند و از مصاحبهها, پرسشنامه,نمونهبرداری, عکاسی و فیلمبرداری استفاده میکند.. به طور مستقیم دانش و تجربهعمیق و واقعی کسب میکند. در محافل دانشگاهی, به عنوان یک دانشآموز فعال, اومیتواند به عمیقتر کردن یادگیری خود کمک کند. البته استفاده از این روش نیاز بههماهنگی و هماهنگی زیادی با والدین, بخش آموزش و مقامات مقصد سفر علمیدارد. مهمترین گامها در روش گردش علمی عبارت است از: الف) تعیین موضوع وهدف پژوهش علمی (برای مثال: مراجعه به کارخانه ایرانخودرو با هدف آشنا کردن دانش آموزان با مراحل مختلف تولید اتومبیل); ب) ثبت مشاهدات یا مشاهداتبصری (عکسها و ویدئوها) به منظور افزایش دقت دانش آموزان در طول سفر علمی.
نقش نقش در ارزیابی کیفی کیفی این روش برای objectify مفاهیم نظری یا وقایع،وقایع تاریخی و تاریخ مورد استفاده قرار میگیرد. برای مثال، مطالعه درسهای تاریخدر یک دوره خاص، با استفاده از نقش ایفا شده توسط شخصیتهای آن دوره، واشاره به وقایع و وقایع آن دوره توسط دانش آموزان دانش در کلاس (مانند نقشایفا شده در ایجاد سری تاریخی) یا بازی نقش شخصیتهای شاهنامه در ادبیاتفارسی. این روش علاوه بر اینکه قادر به مبهم کردن مفاهیم و وقایع تاریخی به طورخاص به دانشجویان خواهد بود، از سوی دیگر میتواند باعث ایجاد ارتباطات عاطفیدانشجو با کسانی شود که نقشی را ایفا میکنند.
مهمترین گامها در نقش بازی عبارتند از: الف) شناسایی موضوع برای اجرا در یکتکنیک بازی نقش; ب) انتخاب افراد برای ایفای نقش و تعریف متن و یا موادی کهباید هنگام عمل مورد توجه قرار گیرد. ج) فراهم کردن تجهیزات و تجهیزات لازم. د)آمادهسازی بازیگران برای انجام نقش و همچنین آمادهسازی دانش آموزان برایمشاهده; الف) اجرای نمایش مورد نظر; و بحث درباره نمایش; e) ارزیابی ونتیجهگیری.
روش اکتشافی در ارزیابی توصیفی کیفی در روش اکتشافی، معلم از انتقال مستقیممفاهیم و مطالب به دانشجویان خودداری میکند و تلاش میکند تا دانش آموزان را با موقعیت مناسب برای دانش آموزان خود فراهم کند تا محتویات، مفاهیم و قوانیندانشمند را کشف کنند و به عبارت دیگر خود را بهتر مییابند. نه اینکه معلم رویداستان آنها تف کند. روش اکتشافی به جای "بافتن"، “findable" است. از این رو،روش اکتشافی، یاد گیرنده را قادر میسازد تا تلاش کند و به دنبال یادگیری خود برایکشف و درک مفاهیم و محتوای آن بگردد. در نتیجه، روش اکتشاف یادگیری را عمیقتر خواهد ساخت. برای مثال، تدریس مفاهیم زیادی در مسیر علم (مانندانقباض، انبساط، انجماد و غیره) از طریق روشهای اکتشافی میتواند به دانشآموزان کمک کند تا درک بهتری از این مفاهیم داشته باشند.
مهمترین مراحل فرآیند اکتشافی عبارتند از: الف) مواجهه با دانش آموزان با مشکلیمانند توپ و دایرهای که نمیتوان از یک دایره عبور کرد. ب) جمعآوری یا فراهم کردناطلاعات لازم برای عبور از ابهام (در این مرحله، معلم میتواند اصول و راهنماییهایلازم را متناسب با سطح learner’s و گام برداشتن گام، مانند اثر گرما و سرما برانبساط و ادغام اشیا؛ c) آزمون و نتیجهگیری (e) بررسی کند و از آن لذت ببرد.
روش پروژه (واحد) در ارزیابی کیفی کیفی روش "پروژه" برای تکمیل یادگیری ومعمولاً خارج از مدرسه با جمعآوری اطلاعات و سازماندهی آنها، یا انجام کار دستیو یا به صورت جداگانه یا در گروهها استفاده میشود. گفته میشود که این پروژهمعمولاً با پایان این درس مانند ارائه گزارشهای کتبی و کتبی تاریخ، جغرافیا، آداب ورسوم محل تولد والدین یا اجدادش، یا جمع کردن مجموعهای از برگها یا صخرهها ویا ایجاد یک قاب قدرت با نصب کلید، لامپ، و … آغاز میشود.
مهمترین گامها در این پروژه (واحد کار) عبارتند از: الف) تعیین زمان یا فرصتمناسب برای انجام کار; ج) اجرای پروژه (واحد) توسط دانشآموز و پیگیری آنتوسط معلم; d) ارائه پروژه. توسط دانشآموز ارزیابی میشود و توسط معلم ارزیابیمیشود.
روش حل مساله در ارزیابی کیفی کیفی فرایندی است که در آن دانشجو دلایل مشکل(منطق) را از طریق تفکر منطقی و گامبهگام و سپس با جمعآوری اطلاعات مورد نیازشناسایی میکند، و سپس نتیجه مطلوب را بدست میآورد (نتیجهگیری).
برای مثال در داستان Curious Farhad در یک روز بارانی، او یک کرم را در سوراخ آب میبیند و میپرسد که چگونه کرم در سوراخ پیدا شد، در حالی که دیروز در بازی دیده نشد. (برخورد با مشکل) سپس تمام علل ممکن را بررسی میکند. در حالی که او در حال حدس زدن علت این موضوع بود، باز هم باران میبارید و فرهاد مقداری غذا در باغ میریخت و میگفت که اگر کرم به همراه باران بیاید، باید یک کرم پیدا کند که آب باران حاصل از آب باران باشد، باید پس از کمی زمان در ظرف کرم پیدا شود. فرهاد ظروف شیشهای را با خاک پر کرد و کرم را که در گودالی بین خاک پیدا شده بود قرار داد و گفت که اگر کرم با ریختن آب تخلیه شود، معلوم میشود که the بعد از باران از زمین بیرون آمدهاست. اما پس از باران، فرهاد به تمام غذاهایی که در باغ ریخته شدهبود نگاه کرد، اما یک کرم ندید. هیچ کرمی در آب نبود که در اتاق باشد. اما پس از ریختن آب در یک شیشه شیشهای، دید که کرم کوچک بالای آن ظاهر شدهاست. (ارزیابی راهحلها و انتخاب بهترین راهحل یا پاسخ). بعد، وقتی باران میآید، کرمها از زمین بیرون میایند. نتیجهگیری
مهمترین گامهای موجود در روش حل مساله عبارتند از: الف) برخورد با مساله یاتشخیص مشکل (ب) که باعث میشود مشکل ایجاد شود) و انتخاب بهترین راهحل یاپاسخ ممکن برای حل پاسخ به پاسخ و نتیجهگیری.
روش مشارکتی در ارزیابی کیفی کیفی در این روش، معلم برخی از دانشجویانی را انتخاب میکند که مفهوم یا مهارت را زودتر و بهتر از دیگران به عنوان دستیار خودآموختهاند و آنها مسیول تدریس و یادگیری classmates هستند. این روش برپایه این است که دانش آموزان خود را بهتر درک میکنند و به یکدیگر کمک میکنندتا مفاهیم و مهارتهای خود را یاد بگیرند.
مهمترین گامها در روش همکاری عبارتند از: شناسایی دستیاران و سازماندهی کلاس؛(ب) شناسایی دستیاران و سازماندهی کلاس؛ (د) ارزیابی این که آیا دستیارانتوانستهاند مفاهیم و مهارتها را به همکلاسیهای خود منتقل کنند، و سپسنتیجهگیری.
روش بحث گروه در ارزیابی کیفی کیفی یک روش بحث گروهی با هدف افزایشاطلاعات یا هدایت اطلاعات پراکنده که شرکت کنندگان در آن بحث میکنند، وهمچنین تقویت قدرت استدلال و افزایش قدرت تحمل در شنیدن نظرات مختلف وافزایش اعتماد به نفس در دانش آموزان استفاده میشود.
روش بحث گروهی معمولاً برای موضوعاتی مورد استفاده قرار میگیرد که شرکتکنندگان در این بحث حداقل اطلاعاتی در مورد آن دارند. برای مثال، بحث گروهیدرباره "موضوعات در کتابهای اجتماعی یا مذهبی" و گرفتن نقطهنظر دانش آموزاندر مورد بالا بردن آگاهی آنها از کتاب درسی یا بحث درباره "آسیبهای فرهنگی واجتماعی جامعه و شیوههای برخورد با آن"، یا نمایش یک فیلم، سپس بحث درباره این گروه در مورد نقاط مثبت و منفی آن. روش بحث گروهی نیازمند انتصاب رهبرگروه و در صورت لزوم، انتصاب معاون گروه، دبیر گروه و ناظر گروه (یا استفاده از یکفرد مطلع به عنوان تیم دور) است.
مهمترین گامها در بحث گروهی در ارزیابی کیفی عبارتند از: تعیین موضوع موردعلاقه در بحث گروهی به ارایه یک زمینه مشترک برای بحث. برای مثال، شرکت کنندگان به خواندن بخشی از یک کتاب یا خواندن مقاله قبل از بحث تشویقمیشوند، یا مشاهده تصاویر و فیلمها با دقت تماشا میکنند، یا یک سایت مورد بازدید قرار گرفتهاست (مانند کتابخانه، آزمایشگاه و غیره) تا اطلاعات در موردموضوع با پسزمینه لازم برای بحث مطابقت داشته باشد.
تعریف هدف در ارزیابی کیفی از نوع توصیفی سازمان و نحوه نشستن افراد در یکردیف اسب و یا دایره، برخلاف نشستن در یک ردیف در کلاس به طوری که همه درشرکت شریک را در نظر میگیرند نه فقط کسانی که در ردیف جلو نشستهاند.
تعیین رهبر گروه و در صورت لزوم، نماینده و دبیر گروه، سرپرست و مهمانها، ووظایف هر فرد و همچنین وظایف دانشجویان شرکتکننده را تعیین کرده و آنها را ازقوانین و مقررات بحث گروهی مطلع میکند، مانند اجازه دادن به رهبر گروه برایاظهار نظر یا زمان انتصاب برای هر شرکتکننده، یادداشتبرداری کردن و …
مدیریت و هدایت مباحثه با توجه به ارزیابی هدف موردنظر و نتیجهگیری به منظوردستیابی به اهداف مورد نظر و سپس موضوعات و نتایج حاصل از آنها را خلاصه کنید.
فرم در حال بارگذاری ...